fredag 20 juli 2012

1990 Bollig-Lehnert Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese


Det där med att tipsa om vin är inte alltid helt enkelt. Förutom prisklass och i vilket sammanhang det skall drickas handlar det ju till syvende och sist om våra smakpreferenser som ju inte heller de är konstanta. Anders Röttorp var egentligen den som blev min första riktiga ledsagare i vinets värld. De viner han lovordade  på DI gjorde mig nästan aldrig besviken. I efterhand har jag förstått att det kanske inte var så kontroversiella tips, men de hade substans och icke desto mindre grundlades ett vinintresse där vyerna vidgats efterhand.
När jag för en tid sedan tipsade om Copertino Rosso som ett prisvärt alternativ i lågbudgetklassen fick jag senare höra att det inte var drickbart. Man öppnade t o m en extra flaska ifall det var defekt.  Kanske mognadstonerna inte uppskattades, eller stilen överhuvudtaget, men för att utvecklas måste man våga prova lite av varje och ibland omvärdera vilka viner man föredrar.

Alla tycker t ex inte om petroleumtonerna i en gammal riesling. I så fall kan man sluta läsa här.

Jag förundras över att det fortfarande finns flaskor kvar av 1990 Bollig-Lehnert PiesporterGoldtröpfchen Riesling Auslese. Kom som småparti till vinkällarbutikerna i junisläppet i år och missades på nätet. Fanns plötsligt mitt framför ögonen på Hansacompagniets nyhetshylla. 149 kr och ett fynd, inte minst om man betänker att man slipper vänta i 22 år innan det kan drickas.
Närmast äpplejuicefärgat flytande guld. Det både doftar och smakar rödgula syrliga äpplen med petroleumtopping och här finns faktiskt en svag botrytiston. Lite äpplekräm, honung och nötter på det och livet leker. Sötman är uppbalanserad av en bra syra och helhetsintrycket blir friskt, fylligt och kort sagt jäkligt gott. Drick det rakt upp och ner eller gärna till något hett asiatiskt.
Det där med poäng kan man älta i det oändliga. Finns bl a beskrivet här. Själv använder jag 100-poängsskalan som ett mellanting av Wine Spectator och Wine Enthusiast beskrivet här.
Jag dristar mig i detta fall till 90 (+) möjligen påverkad av överraskningsmomentet på SB och nerskruvade förväntningar. 

2 kommentarer:

  1. Stod och vägde en flaska i handen på Hanscompagniet igår men avstod av outgrundliga anledningr. Fanns tre kvar igår. Kul att den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väl inte försent än... Jag tvekade också, producenten är för mig helt okänd men blev som sagt inte besviken. Inte ofta man hittar en bra Auslese till det priset. Köpte på mig två extra direkt. Provade även Trittenheimer Apotheke. God den också men två poängsnäpp under.

      Radera